• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Låna själv eller med frun

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Jag köpte fastighet själv med bolån från SBAB. Men de räknar ju på kalkylen som om maken bidrar med noll.
Jo det förstår jag, men då är det fullt möjligt. Vi har äktenskapsförord, frun är skuldfri (jag har massvis med skulder och löneutmätning) så vi vill att hon köper ett hus som jag inte har nån koppling till ekonomiskt/juridiskt av förklarliga skäl.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
190
Poäng
366
Jo det förstår jag, men då är det fullt möjligt. Vi har äktenskapsförord, frun är skuldfri (jag har massvis med skulder och löneutmätning) så vi vill att hon köper ett hus som jag inte har nån koppling till ekonomiskt/juridiskt av förklarliga skäl.
Och kfm anser inte att de kan göra en tillgångsutredning och utmäta huset, ändå?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
Och kfm anser inte att de kan göra en tillgångsutredning och utmäta huset, ändå?
Tillgångsutredning görs då och då.
Det går utmäta hus som andra har lagfart på, men då har kfm bevisbördan och måste kunna bevisa ägandet på gäldenären
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Tillgångsutredning görs då och då.
Det går utmäta hus som andra har lagfart på, men då har kfm bevisbördan och måste kunna bevisa ägandet på gäldenären
Hur skulle ett sådant scenario kunna se ut @Lasseman ?

Att saker går betyder ju inte att det sker?

Om den som har lagfarten betalar allt från dag 1: lagfart, amortering och räntor, försäkring, el, vatten, sopor osv. måste det ju vara helt omöjligt för KFM att hävda något annat än att den som står på lagfarten är den som äger huset.

Inneboende lär man väl få ha vem som helst.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
92
Poäng
257
Nån hade ställt frågan hos Lawline:

Tillämplig lag

Regler om utmätning regleras i Utmätningsbalken (UB).

Kan en bostad utmätas för annans skuld?

För att man ska kunna utmäta egendom så krävs det att det framgår att egendomen tillhör den personen som har skulden (4 kap. 24§ UB). Vad gäller just fastigheter krävs att man som ägare till en fastighet kan visa upp en giltig köpehandling (4 kap. 1§ JB). Det räcker alltså att man man visa att man köpt fastigheten för att den inte ska kunna utmätas för någon annans skuld. Vad jag förstår det som är det din son som köpt fastigheten och att du enbart är skriven där. Detta innebär att så länge din son kan visa att det är han som är ägare till fastigheten, så kan den inte utmätas för din skuld.
 

Baklänges

Kunnig medlem
Poäng: 366
Blev medlem
28 Januari 2024
Meddelanden
296
Mottagna reaktioner
190
Poäng
366
Nån hade ställt frågan hos Lawline:

Tillämplig lag

Regler om utmätning regleras i Utmätningsbalken (UB).

Kan en bostad utmätas för annans skuld?

För att man ska kunna utmäta egendom så krävs det att det framgår att egendomen tillhör den personen som har skulden (4 kap. 24§ UB). Vad gäller just fastigheter krävs att man som ägare till en fastighet kan visa upp en giltig köpehandling (4 kap. 1§ JB). Det räcker alltså att man man visa att man köpt fastigheten för att den inte ska kunna utmätas för någon annans skuld. Vad jag förstår det som är det din son som köpt fastigheten och att du enbart är skriven där. Detta innebär att så länge din son kan visa att det är han som är ägare till fastigheten, så kan den inte utmätas för din skuld.
Spontant tänker jag att det är två olika scenarion i och med att ts är gift med ägaren till framtida fastighet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
Hur skulle ett sådant scenario kunna se ut @Lasseman ?

Att saker går betyder ju inte att det sker?

Om den som har lagfarten betalar allt från dag 1: lagfart, amortering och räntor, försäkring, el, vatten, sopor osv. måste det ju vara helt omöjligt för KFM att hävda något annat än att den som står på lagfarten är den som äger huset.

Inneboende lär man väl få ha vem som helst.

Kfm måste lycka bevisa att huset tillhör den man tycker det tillhör. Tänkte inte dra något scenario.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 535
Mottagna reaktioner
12 911
Poäng
9 787
Nån hade ställt frågan hos Lawline:

Tillämplig lag

Regler om utmätning regleras i Utmätningsbalken (UB).

Kan en bostad utmätas för annans skuld?

För att man ska kunna utmäta egendom så krävs det att det framgår att egendomen tillhör den personen som har skulden (4 kap. 24§ UB). Vad gäller just fastigheter krävs att man som ägare till en fastighet kan visa upp en giltig köpehandling (4 kap. 1§ JB). Det räcker alltså att man man visa att man köpt fastigheten för att den inte ska kunna utmätas för någon annans skuld. Vad jag förstår det som är det din son som köpt fastigheten och att du enbart är skriven där. Detta innebär att så länge din son kan visa att det är han som är ägare till fastigheten, så kan den inte utmätas för din skuld.

Ren generellt är lawline något man inte bör lita allt för mycket på.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp